VerhalenVrij Scherpe Ondernemers

Vrij Scherpe Ondernemers 3: Studio Reyneveld

By 13 november 2019 7 Comments

Arnold Reyneveld van Studio Reyneveld

Iedere maand deel ik een artikel met een bijzondere ondernemer. Mensen die vol overgave aan hun droom werken en ervoor hebben gekozen om dit vanuit een vrije, zelfstandige rol te doen. Hoe vergaat het ze? Wat drijft ze? En wat hebben ze gaandeweg geleerd? In deel 3 van Vrij Scherpe Ondernemers praat ik met Arnold Reyneveld, fotograaf en eigenaar van Studio Reyneveld.

Studio Reyneveld - Vrij Scherpe Ondernemers

Fotografie vertelt, verbindt en verleidt. Een mix tussen creativiteit en ondernemen.

Studio Reyneveld bestaat ruim 10 jaar. Een mijlpaal. Reden voor mij om eens in de wereld van fotografie te duiken. Om precies te zijn in de wereld van Arnold Reyneveld, fotograaf en gespecialiseerd in commerciële portretfotografie. Een ijzersterke fotograaf die de kern van mensen weet vast te leggen en foto’s maakt die een verhaal vertellen. Hoe ik dat weet? Arnold is ook verantwoordelijk voor de foto’s op Vrij Scherp.

Een verloren hobby uiteindelijk weer teruggevonden

Arnold werkt onder andere voor mooie opdrachtgevers als Brabant Water, De Zelfkrant, Jacobs Douwe Egberts en Cello. Inmiddels een gevarieerd klantenbestand, maar hij is puur vanuit zijn hobby gestart. “In mijn jeugd is mijn interesse voor fotografie aan het licht gekomen. Dankzij oude camera’s op zolder en bruikbare tips van een buurtfotograaf ben ik gestart. Dat verwaterde vervolgens even door mijn studie en werk. Ik had een goede baan bij Coca-Cola dat enorm veel van mijn tijd en aandacht opslokte. Toen heb ik de camera weer opgepakt, als afleiding. Dat werkte waardoor ik mijn hobby weer had gevonden. Ik kocht mijn eerste digitale camera, een Photoshop bijbel en ben parttime de Fotovakschool erbij gaan doen,” vertelt Arnold.

De geleidelijke switch om er fulltime voor te gaan

Vervolgens is Arnold langzaam de ondernemerswereld ingerold. “Ik zat niet meer op m’n plek bij Coca-Cola. Daarom ben ik een parttime baan gaan zoeken, wat toen nog vrij ongewoon was in de maatschappij, om 4 dagen te werken en 1 dag aan fotografie te besteden. Ik kwam bij Brabant Water terecht en merkte dat ik steeds meer fotografie opdrachten kreeg. Zo groeide ik uiteindelijk naar 2,5 dag fotografie en 2,5 dag bij Brabant Water. Het grappige is dat ik in de beginfase echt nog geen ondernemer was. Ik had namelijk nog geen idee hoeveel omzet ik met fotografie draaide. Omdat ik zoveel voldoening haalde uit fotografie en zag hoe goed het liep, heb ik alles op een rijtje gezet en uiteindelijk besloten om er fulltime voor te gaan,” legt Arnold uit.

Ondernemen is keuzes maken en focus houden

Studio Reyneveld is gevestigd in de prachtige Gruyterfabriek in Den Bosch. Arnold: “Hier zit ik nu zo’n 1,5 jaar. Een top locatie waarbij ik veel in contact kom met andere ondernemers. Dat heeft een positieve invloed op mij; het maakt dat ik de juiste balans kan vinden tussen de inhoudelijke kant van mijn fotografie en de zakelijke kant. Daarvoor was ik de ploeterende ZZP’er aan de keukentafel. Ik benaderde fotografie nog vanuit een kunstenaarsoogpunt en pakte in de beginfase alle soorten opdrachten aan. Het kantelpunt kwam toen ik met hulp van fotografe Tessa Posthuma de Boer het inzicht kreeg dat mijn portretfotografie er mijlenver bovenuit stak. Ondernemen draait om keuzes maken en aanbrengen van focus. Toen ben ik mij gaan specialiseren in commerciële portretfotografie. In de Gruyterfabriek zit je met gelijkgestemden die hun creativiteit inzetten voor resultaat. Dat is toch waar het om draait binnen het ondernemen.”

In fotografie de juiste essentie en het menselijke vastleggen

Arnold: “Mijn fotografie dient altijd een hoger doel. Het wordt in marketing gebruikt, in de promotie van producten, diensten of mensen. Daarin vind ik het erg belangrijk om de juiste sfeer te pakken en om een boodschap mee te geven binnen zo’n opdracht. Juist de sociale kant van het werk spreekt mij daarin aan. Om het verhaal van de persoon erachter te leren kennen. Om samen met iemand te werken naar dat ene mooie shot dat precies het juiste verhaal vertelt. Daarnaast is het leuk om samen met een team iets moois neer te zetten. Van idee en concept tot daadwerkelijke uitvoering en oplevering. De dynamiek in teamverband waarbij je samenwerkt met marketeers, art directors en tekstschrijvers is interessant.”

 

“Fotografie waar je mensen in beeld ziet, werkt beter, dat stimuleert meer, dat verkoopt beter.”

Het is een kracht om overal iets van te kunnen maken

Mensen spelen een belangrijke rol in de fotografie van Arnold. “Voor mij is de grote meerwaarde het contact met mensen. De functionele kant: fotografie waar je mensen in beeld ziet, werkt beter, dat stimuleert meer, dat verkoopt beter. Het is ook een soort tweede natuur voor me geworden. Gooi me ergens naar binnen, ik kan met iedereen contact maken en er iets moois van maken. Sommige opdrachten zijn heel strikt, bij anderen krijg je meer vrijheid. Dan is er meer ruimte voor creatieve ideeën en eigen inbreng. Dat zorgt er ook voor dat het geen kunstje wordt dat je steeds herhaalt,” vertelt Arnold.

Op creatief vlak wil ik altijd vooruitgang zien

Door de jaren heen is Arnold gegroeid in het vak. Arnold: “Een opdracht waar ik in de beginfase veel van heb geleerd is fotograferen voor de Zelfkrant, de voormalige daklozen krant in Den Bosch. Hele kwetsbare groepen die totaal geen zin hadden om mee te werken aan een artikel of gefotografeerd te worden. Blijkbaar ligt daar mijn kracht om deze mensen ruimte te geven waardoor ze uiteindelijk toch overstag gaan. De mooiste beloning is dat iemand dan alsnog uit zichzelf wil meewerken. Zo kijk ik eigenlijk ook altijd terug op projecten, met de insteek: wat kan ik hiervan leren? Ik wil graag op creatief vlak vooruitgang zien in mijn werk.”

Zichtbaarheid van je werk geeft voldoening

“Onlangs heb ik voor een magazine bij Cello hun maaltijdenservice gefotografeerd. Daarbij hebben we food magazines als uitgangspunt genomen. Van portretten bij een kippenboer tot het serveren van gerechten. Dat is een heel gaaf project geworden. Een ander leuk project is voor een welzijnsorganisatie in Zwolle. Daar heb ik jongeren met een droom gefotografeerd. De een wil bijvoorbeeld DJ worden, de ander een volkszanger. Deze portretten komen binnenkort door heel Zwolle op straat te hangen. Het geeft mij voldoening als ik mensen een podium geef, mijn werk zo zichtbaar is en ik daar andere mee kan inspireren,” zegt Arnold.

Blijven ontwikkelen en de magie behouden

Arnold: “De afgelopen 10 jaar heb ik mij als fotograaf ontwikkeld en zie ik ook een groei in mijn onderneming. Ik merk ook nog steeds dat ik fotografie leuk vind. Zodra ik de camera oppak, dan doet het iets magisch met me. Die passie is uiteindelijk het belangrijkste. Daarbij denk ik nu na ruim 10 jaar ook na over de toekomst van mijn onderneming. Hoe kan ik door blijven ontwikkelen? De komende tijd wil ik kijken hoe ik mijn kennis breder kan inzetten dan enkel fotografie. Bijvoorbeeld door trainingen te geven. Dat is nu nog toekomstmuziek, maar het is altijd goed om verder te denken en gerichte keuzes te maken.”

Focus je op zaken die er écht toe doen

“Vaak ben je als ondernemer constant aan het rennen. Om al je opdrachten te managen, om werk gedaan te krijgen. Maar stel jezelf af en toe ook eens de vraag: waarom ben ik dit ooit gaan doen? Waarom ben ik deze weg ingeslagen? En lig je nog wel op koers? Het moet ook wel leuk blijven voor jezelf. Daarnaast is het slim om dingen waar je niet goed in bent, lekker door anderen te laten doen. Dingen uitbesteden geeft je rust. Zo kun jij je focussen op de zaken die er écht toe doen,” besluit Arnold.

 

>> Bezoek de website van Studio Reyneveld
>> Ambiance van Leeuwen – Deel 5 Vrij Scherpe Ondernemers
>> Creatie Maakt Alles – Deel 4 Vrij Scherpe Ondernemers
>> By Brekel – Deel 2 Vrij Scherpe Ondernemers
>> Neeltje’s Beautysalon – Deel 1 Vrij Scherpe Ondernemers
Jochem

Author Jochem

More posts by Jochem

Join the discussion 7 Comments