VerhalenVrij Scherpe Ondernemers

Vrij Scherpe Ondernemers 9: De Horeca Bazaar

By 14 mei 2020 No Comments

Mark Goossens van De Horecabazaar

In deel 9 van Vrij Scherpe Ondernemers aandacht voor Mark Goossens en zijn succesvolle webshops De Horeca Bazaar, Oeteldonkstijl en Lazy Lola. Een inspirerend verhaal waarbij Mark na jaren het geijkte pad bewandeld te hebben koos om de route te volgen waar hij de meeste energie van krijgt.

De Horeca Bazaar - Mark Goossens - Vrij Scherpe Ondernemers

“Nu doe ik iets waar ik energie van krijg, dat brengt mij een betere focus en meer rust”

In 2014 richtte Mark Goossens De Horeca Bazaar op. Een webshop waarmee hij de horeca en evenementenbranche voorziet van sfeerartikelen, merchandise en andere must haves. Een bewuste carrièreswitch die Mark destijds maakte om zijn goede baan bij een bank in te ruilen om zijn passie voor horeca, festivals en evenementen te volgen. Nu, ruim 5 jaar later, runt Mark meerdere webshopconcepten met een team van 11 mensen.

Iets doen waar je energie van krijgt

Mark volgde een lange tijd het pad dat van hem verwacht werd. Zo doorliep hij zijn opleidingen op het atheneum en de universiteit, waarna hij enkele jaren bij Van Lanschot Bankiers werkte. “Daar kreeg ik eigenlijk geen energie van. Er volgde toen een periode dat ik niet wist wat ik wilde doen”, vertelt Mark. “Hoewel het ondernemen niet enorm in de familie zit, wilde ik wel graag iets opzetten en creëren. Met onze vriendengroep organiseerden we een verjaardagsfeest dat jaarlijks steeds groter werd. De zesde editie van Stylish Live groeide in 2014 naar een weekendfestival met twee tenten en 8.000 bezoekers. Ik merkte dat ik daar veel meer passie voor had”.

Het ontstaan van Brego Entertainment Group BV

Naast Stylish Live was Mark, samen met een vriend, jarenlang uitbater van een horecagelegenheid. “Dat was ook ontzettend leuk om te doen. Ieder weekend was het feest in de Carras, waar wij op basis van een deel van de winst werkten. Ondanks dat het écht voelde als ondernemen, stonden we wel ineens als vriendengroep van begin 20 een kroeg in centrum Den Bosch te bestieren. Een toptijd natuurlijk! Het was erg waardevol om alle contacten en ervaringen op te doen. In die periode is ook Brego Entertainment Group ontstaan. In beginsel als een VOF met een compagnon, nu als enig aandeelhouder in BV-vorm. In deze transitie is de focus verlegt van het uitbaten van een horecagelegenheid naar online marketing en webshops”, legt Mark uit.

Een echte pioniersfase

Bij aanvang lag er nog geen concreet plan en is Mark gewoon gestart. Hij kocht een container shotglaasjes bij een fabrikant in China. “Dat was nog écht pionieren. Ik wist niet wanneer en of die container überhaupt zou aankomen”, blikt Mark terug. “Er volgde een telefoontje vanuit de haven van Rotterdam dat er een container met 80.000 shotglaasjes op mij lag te wachten. Ik regelde snel een aanhanger en ging de vracht ophalen. De shotglaasjes had ik binnen no-time verkocht en ik merkte dat dit de route was die ik wilde volgen. Ik richtte De Horeca Bazaar op, maakte een webshop en ging mij richten op het importeren van horeca- en evenementenproducten. Inmiddels importeren we ongeveer 40 zeecontainers per jaar en mogen we de mooiste horecazaken, de leukste artiesten en grootste festivals in binnen- en buitenland beleveren. Dat is echt top! Laten we hopen dat we de huidige crisis snel achter ons laten, zodat we met z’n allen weer een feestje kunnen maken”.

Gegroeid naar 2.000 m2 opslag

In november 2019 vierde Mark met zijn team het 5-jarig bestaan van De Horeca Bazaar. “In die 5 jaar zijn we flink doorgegroeid. Toen ik de producten thuis niet meer kon opslaan, heb ik een opslag gehuurd van 10 m2 in Den Bosch. Vervolgens ben ik binnen 2 maanden naar 200 m2 gegaan, ook dat was nog in Den Bosch. Daarna heb ik een jaar in Boxtel gezeten in een pand van 700 m2. Nu zitten we al 2 jaar in een pand van 2.000 m2 in Liempde. We importeren uit alle werelddelen en investeren in een lange termijnrelatie met onze vaste leveranciers. Van glaswerk, zwembaden en opblaasartikelen tot carnavalsspullen, foamsticks en confetti. We leveren zowel als groothandel aan winkels als aan bedrijven en consumenten”.

Ook in China worden de beste zaken onder goed eten en borrels gedaan

Ondernemen is volgens Mark een non stop leerproces. “Een groot deel van onze handel verloopt met leveranciers uit China. Waar ik in het begin erg zat op het vinden van de laagste inkoopprijs, merkte ik na verloop van tijd dat het meer waarde heeft om te investeren in een lange termijn relatie. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dan kan de kwaliteit te wensen overlaten en loopt een leverancier ook minder hard voor je. Nu probeer ik meer de balans tussen prijs en kwaliteit te waarborgen. In de basis is zaken doen in China niet anders dan hier. Hoewel de communicatie iets stroever verloopt worden de beste zaken gedaan onder goed eten en borrels. Bij mijn trips naar China belandde ik regelmatig met onze leverancier in vage (karaoke)barretjes, op deze manier ontstaan de mooiste relaties voor de lange termijn. Ondanks de enorme invloed van internet en mobiele telefoons, blijft die persoonlijke band en het gevoel dat je bij iemand hebt mega belangrijk. Naast de handel in China werken we bijvoorbeeld ook nauw samen met leveranciers uit Engeland, Portugal en Spanje”.

Alles op het gebied van carnaval

Met Oeteldonkstijl zette Mark een webshop neer die zich volledig op carnaval richt. Mark: “In de aanloop naar carnaval kennen we een enorme piekperiode met Oeteldonkstijl. Dan draaien we dag en nacht door. Een enorm succes. Wij bieden meer dan de traditionele Oeteldonk sjaal en shirts. We ontwerpen eigen emblemen en accessoires die van deze tijd zijn. Denk aan Oeteldonk fanny packs, armbandjes en scrunchies. Daarnaast ontwikkelen we ook steeds meer voor Kruikenstad (Tilburg) en Limburg. Als Bosschenaar en fervent carnavalsvierder natuurlijk geen verkeerde markt om in te zitten”.

Coronatijd en vooruitdenken

Inmiddels draaien het team en de webshop als een geoliede machine. Dat biedt ook mogelijkheden om verder te kijken. “In de eerste jaren heb ik ook veel fouten gemaakt en daar leergeld voor betaald. Dat is voor veel ondernemers herkenbaar denk ik. Je begint eigenlijk zonder er verstand van te hebben. Zoals onze minister president zou zeggen: ‘Je maakt 100% van de keuzes met 50% van de kennis’. Al lag dat percentage bij mij een stuk lager. Maar met het opzetten van de 2e webshop zag ik dat het al veel beter ging omdat de basis goed was en je ervaring hebt opgedaan. Je hebt al de nodige vlieguren gemaakt”.

Met de Corona perikelen die ook Nederland in hun greep houden wordt je als ondernemer met de neus op de feiten gedrukt. “Festivals en horeca hebben daar zwaar onder te lijden en niemand kan in de toekomst kijken. Ook wij hebben het hier natuurlijk enorm zwaar onder. Ons huidige team zal door de crisis krimpen. Het is erg moeilijk om mega loyale mensen, waar je twee maanden geleden nog letterlijk dag en nacht keihard mee gewerkt hebt en die altijd voor je klaar hebben gestaan, te moeten laten gaan. Dat is enorm crue, maar ook dat hoort nou eenmaal bij het ondernemen. Pieken en dalen, en ja, nu zitten we duidelijk in een dal. Maar daardoor gaan de toekomstige pieken nog een stukje beter aanvoelen. Net nadat het Coronavirus in Nederland de kop had opgestoken, hebben we nog een container zwembaden laten komen. Met het zicht op de ‘staycation’ van komende zomer leek me dit een goede zet. De zwembaden lopen goed, al is het nog steeds een druppel op een gloeiende plaat. Het is overleven, en dat is dan ook wat we gaan doen!”, stelt Mark.

Met de Brego Entertainment Group blijven vernieuwen en ontwikkelen

“In de toekomst blijven we vernieuwen en specialiseren in nieuwe productgroepen of branches bijvoorbeeld”, gaat Mark verder. Verder werk ik eigenlijk niet met een 5- of 10-jarenplan. Dat kan je businesswise ook verstarren, denk ik. Ik wil flexibel zijn en blijven inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Je weet niet hoe het er over één jaar voorstaat, daar is COVID-19 een goed voorbeeld van. Het ene moment draai je dag en nacht, het andere moment sta je stil. Als ik nu een 5-jarenplan had gehad, had deze linea recta de prullenbak in gekund”.
“Daarbij ben ik altijd impulsief geweest. Zodra ik het gevoel heb dat iets op de automatische piloot gaat dan bekruipt mij het gevoel dat er iets anders moet gebeuren. Wat dat betreft sluit ik ook niet uit dat ik ooit nog eens iets heel anders ga doen. Om out of the comfort zone te treden en nieuwe dingen te leren. Jezelf uitdagen en ontwikkelen. Maar voorlopig ligt de focus gewoon op onze webshops en het overleven in deze extreme omstandigheden”.

Ik heb nu een betere focus en meer rust

“De grootste les die ik persoonlijk geleerd heb is dat ik nu weet wat ik wil doen in het leven. Voorheen doorliep ik het traject een beetje zoals het van mij verwacht werd. Je deed het zonder dat daar bewuste keuzes aan ten grondslag lagen. Zonder dat ik daar écht een lach van op mijn gezicht kreeg. Nu maak ik veel bewuster keuzes. Dit is wat ik wil doen, dit maakt me happy en daarom gaat het ook veel meer vanzelf. Het geeft mij mega veel rust. Ik ben niet meer zoekende en heb nu écht focus. Ik denk dat die rust uiteindelijk ook een positieve invloed heeft op je privé leven”, besluit Mark.

 

>> Hoogzaad Wonen – Deel 8 Vrij Scherpe Ondernemers
>> Broodjeszaken Lekker – Deel 7 Vrij Scherpe Ondernemers
>> Werk Atleet – Deel 6 Vrij Scherpe Ondernemers
>> Ambiance Van Leeuwen – Deel 5 Vrij Scherpe Ondernemers
>> Creatie Maakt Alles – Deel 4 Vrij Scherpe Ondernemers
>> Studio Reyneveld – Deel 3 Vrij Scherpe Ondernemers
>> By Brekel – Deel 2 Vrij Scherpe Ondermers
>> Neeltje’s Beautysalon – Deel 1 Vrij Scherpe Ondernemers

Jochem

Author Jochem

More posts by Jochem