BlogVerhalen

Scherp communiceren, zo eenvoudig is dat niet

By 1 juni 2022 No Comments

Scherp communiceren, zo eenvoudig is dat niet

Scherp Communiceren - Vrij Scherp - Content - copy - communicatie

“Ruim jij die rommel straks nog op in de keuken?” Ik hoor het mijn moeder nog zeggen, zo’n achttien jaar geleden. “Komt in orde”, riep ik zelfverzekerd terwijl ik de trap naar boven verder op stormde.

Enkele minuten later plofte ik voldaan op de bank. De aanrecht netjes achtergelaten, schoongemaakt. De vaatwasser ingeruimd en aangezet. Klaar was kees. Althans dat dacht ik.

“Waarom heb je het vuilnis niet buiten gezet?”, kreeg ik naar mijn hoofd geslingerd. Verkeerd gedacht. “Uhhh. Dat vroeg je niet?”, sputterde ik tegen. “Natuurlijk wel, dat is toch logisch als ik je vraag de rommel op te ruimen.”

Miscommunicatie zit in een klein hoekje

Ga nooit uit van veronderstellingen. Dat vormt een bron van miscommunicatie. Een groot gevaar van communiceren is dat er een andere invulling aan woorden gegeven kan worden. Mensen interpreteren zaken anders of varen op aannames.

Zorg er daarom voor dat de uiting die je maakt zo helder is als het water aan de hagelwitte stranden van de Malediven. Het is belangrijk om teksten zo eenvoudig mogelijk te schrijven zodat je doelgroep deze begrijpt. Maar net zo essentieel: timmer termen dicht en voorkom daarmee dat ruimte ontstaat om verschillende invullingen aan tekst te geven.

Ben duidelijk, altijd!

Goede commerciële teksten voldoen aan drie criteria. Deze teksten:

  1. Zijn zo helder beschreven dat deze te begrijpen zijn;
  2. Trekken aandacht en houden deze vast;
  3. Zetten aan tot een (re)actie.

Containerbegrippen en vakjargon

Voorkom dat teksten gevuld zijn met containerbegrippen. Termen als ‘efficiënt’ en ‘goede service’ zeggen in feite niets. Elk proces dient namelijk efficiënt te zijn. Ieder bedrijf claimt een goede service te bieden. Maar wat maakt dat een proces efficiënt is? En waaruit blijkt dat de service goed is? Door dit specifiek te beschrijven verhoog je de waarde van je tekst voor de lezer. Je spreekt meer tot de verbeelding en schept duidelijkheid.

Communiceer dan ook in dezelfde taal als jouw doelgroep. Schets situaties die herkenbaar zijn voor hen. Beschrijf dit vervolgens met woorden die hen aanspreken. Maar vermijd ingewikkelde termen, deze maken zinnen meer complex. En dat gaat ten koste van de leesbaarheid.

Onderscheid je van concurrenten

Veel bedrijven en organisaties praten elkaar na. Je ziet vaak dezelfde tekstopbouw, stijlelementen, woordkeuzen en trucjes. Want: dit is wat de massa doet, dus zal het wel werken. Of het ontbreekt aan kennis, ervaring of tijd om tekst de juiste portie liefde te geven. Met een dertien-in-een-dozijn-tekst zorg je er in ieder geval voor dat je je niet onderscheidt ten opzichte van jouw concurrenten. En dat is nou net wat je met copy wél wil.

Durf op te vallen. Daar zijn tal van manieren voor te verzinnen. Eén daarvan: originele tekst. Gebruik verrassende invalshoeken. Zoals de anekdote waar ik dit blog mee startte. Daarmee laat je meer persoonlijkheid zien. Dat maakt het echt, herkenbaar en opvallend.

Jochem

Author Jochem

More posts by Jochem